Praca jednego z najważniejszych współczesnych artystów, Andrzeja Wróblewskiego, będąca ilustracją do poematu Tadeusza Różewicza, pojawi się w DESA Unicum. Niesłabnącej popularności Wróblewskiego i jego pozycji w świecie sztuki dowodzi trwająca właśnie wystawa zorganizowana w prestiżowej Moderna galerija w Lublanie. W DESA Unicum oglądać można również dzieła m.in. Wojciecha Fangora, Teresy Pągowskiej, Tomasza Tatarczyka i Magdaleny Abakanowicz.
Andrzeja Wróblewskiego i Tadeusza Różewicza łączyła przyjaźń, ale również te same kręgi towarzyskie. Malarz stworzył ilustracje do poematu „Równina”, wydanego w 1945 roku. Prezentowane na wystawie „Sztuka Współczesna. Prace na Papierze” dzieło przedstawia nagie ciało młodej kobiety, ale poprzez ciasne kadrowanie widzimy jedynie jej tułów, uniesione do góry ręce oraz wyraźnie zaznaczony czerwoną farbą uśmiech. Na drugiej stronie arkusza możemy podziwiać rozłożyste drzewo. Na wystawie pojawią się również dwie inne prace artysty – „Dziewczynka na stołku” oraz „Skrzypce”. Andrzej Wróblewski jest jednym z najważniejszych polskich twórców powojennych. W tym roku jedno z najstarszych muzeów w Europie Środkowej – Moderna galerija, zorganizowała indywidualną wystawę artysty, prezentującą twórczość malarza z lat 1955-1957. W sześciu salach przedstawiono imponującą liczbę 121 prac, a wśród nich znalazły się liczne monotypie, wielkoformatowe prace wykonane na papierze pakowym oraz gwasze. Warto podkreślić, że wiele z zaprezentowanych dzieł zostało pokazanych po raz pierwszy publiczności lub nie były eksponowane od 1958 roku.
Polską artystką, o niesłabnącej randze międzynarodowej jest również Magdalena Abakanowicz
W prestiżowej londyńskiej Tate Modern planowana jest indywidualna wystawa poświęcona twórczości tkackiej tej artystki. W DESA Unicum można z kolei obejrzeć jej prace stworzone w formie szkiców. To nierozerwalny element twórczości Abakanowicz, który łączy się z jej rzeźbami oraz instalacjami. To właśnie papier o różnych formatach był pierwszym podłożem, na którym artystka testowała swoje pomysły. Prace na papierze były często bezpośrednim efektem rzeźbiarskich poszukiwań lub ich powstanie poprzedzało kolejne etapy przestrzennych rozważań. Prezentowane prace z cyklu „Embriologia” są szkicami do instalacji artystki pod tym samym tytułem, która pierwszy raz zaprezentowana została publiczności w 1980 roku podczas Biennale Sztuki w Wenecji. Dziś oglądać można ją na wystawie stałej w Tate Modern.
Również prace Tomasza Tatarczyka cieszą się międzynarodowym uznaniem i znajdują się w wielu zagranicznych kolekcjach. Bezkresne horyzonty, stosy układające się z niemożliwej do policzenia liczby gałęzi – takie właśnie widoki składają się na twórczość artysty, realizowanej zarówno na papierze, jak i płótnie. Realizacje malarza otacza aura niedopowiedzenia. W efekcie prace są zarówno fragmentaryczne, jak i monumentalne. Oprócz przekazanych treści bardzo ważny dla artysty jest także sam proces malowania. Tatarczyk posługuje się szybkimi, krótkimi pociągnięciami pędzla. Buduje w ten sposób jednolity fakturowo, jak i kolorystycznie, obraz. W twórczości Tomasza Tatarczyka zasadniczą rolę odegrało miejsce, w którym się osiedlił. Wieś Męćmierz stała się dla niego oazą spokoju i podstawowym przedmiotem malarskich poszukiwań. Na wystawie w DESA Unicum oglądać można pracę „Czarne wzgórze” z 1991 roku.
17 listopada o godzinie 19 wszystkie prace pójdą pod młotek. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.